Pertimbang semula syarat minimum lepasan SPM ke IPT

Pertimbang semula syarat minimum lepasan SPM ke IPT - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Pertimbang semula syarat minimum lepasan SPM ke IPT, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Pertimbang semula syarat minimum lepasan SPM ke IPT
link : Pertimbang semula syarat minimum lepasan SPM ke IPT

Baca juga


Pertimbang semula syarat minimum lepasan SPM ke IPT

Imej hiasan via Astro Awani
SAUDARA PENGARANG,

TERLEBIH dahulu saya sebagai bapa ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan tahniah dan syabas kepada para pelajar (anak-anak) lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2018 yang telah berjaya mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan tersebut.
Dengan ini mereka boleh memilih ke mana mahu melanjutkan pelajaran selepas ini. Bagi yang kurang cemerlang pula mereka merasakan semacam ada suatu kepayahan untuk memohon atau melamar kursus-kursus yang ingin diceburi, walhal mereka sangat berminat untuk masuk dalam kursus-kursus tersebut.

Misalnya untuk memasuki Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) disyaratkan calon mestilah memperoleh gred cemerlang dalam mana-mana lima mata pelajaran sebagai syarat minimum.

Ini memberi gambaran mereka yang tidak memperoleh syarat minimum, terus kempunan untuk berada dalam kursus sedangkan mereka juga mendapat keputusan cemerlang dalam mata pelajaran tertentu seperti Bahasa Melayu, Matematik, Sains, Sejarah, Agama Islam, Perniagaan dan Pertanian contohnya.
Tidak dinafikan syarat minimum tersebut perlu dilepasi calon tetapi banyak lagi syarat lain untuk mereka ini bergelar sebagai guru kelak. Saya berharap pihak terbabit perlu memikirkan semula syarat minimum ini.

Perlu dilihat juga anak-anak guru seluruh Malaysia yang tidak melepasi syarat minimum ini tetapi mereka ada kecemerlangan akademik tertentu dan lain-lain kebolehan, bakat dan pengalaman yang ditimba semasa di sekolah dan di luar sekolah. Jangan hampakan minat dan bakat mereka.

PESARA GBJJ

Negeri Sembilan
malaysiaway.blogspot.com


Demikianlah Artikel Pertimbang semula syarat minimum lepasan SPM ke IPT

Sekianlah artikel Pertimbang semula syarat minimum lepasan SPM ke IPT kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Pertimbang semula syarat minimum lepasan SPM ke IPT dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2019/03/pertimbang-semula-syarat-minimum.html

Subscribe to receive free email updates: