Yuran PIBG bertentangan dengan Peraturan Pendidikan

Yuran PIBG bertentangan dengan Peraturan Pendidikan - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Yuran PIBG bertentangan dengan Peraturan Pendidikan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Yuran PIBG bertentangan dengan Peraturan Pendidikan
link : Yuran PIBG bertentangan dengan Peraturan Pendidikan

Baca juga


Yuran PIBG bertentangan dengan Peraturan Pendidikan

Gambar hiasan
Ipoh - Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG)  tidak boleh mengutip yuran daripada ibu bapa kerana bertentangan dengan Peraturan-Peraturan Pendidikan (Persatuan Ibu Bapa - Guru) 1998.
Pengerusi Kumpulan Penggerak Ibu Bapa dan Komuniti (KPIBK) Perak, Datuk Rosli Yang Damian berkata, PIBG hanya boleh mengutip sumbangan yang yang setujui melalui mesyuarat agung tahunan dan tidak boleh memaksa ibu bapa memberi sumbangan tersebut.
Imej via Sinar Harian

" Tiada paksaan kepada ibu bapa untuk menyumbang kepada PIBG, cuma PIBG memainkan peranan menyedarkan ibu bapa terhadap peranan menyedarkan ibu bapa terhadap peranan mereka untuk membantu pihak sekolah bagi program pengajaran dan pembelajaran.
Imej via Sinar Harian
Katanya, jumlah sumbangan ditetapkan di dalam mesyuarat dipersetujui mengikut kemampuan ahli di kawasan tertentu.

"Kita tak perlu hadkan jumlah sumbamgan. Bagi ibu bapa yang menyumbang lebih terpulang kepada mereka.

"Selain itu, pihak PIBG juga perlu kreatif untuk mendapatkan sumbangan bukan hanya berharap kepada ibu bapa semata-mata. Mereka boleh pergi kepada orang awam atau syarikat korporat kerana sumbangan kepada sekolah boleh mendapat pengecualian cukai," katanya.

Katanya, pengecualian itu tertakluk di bawah Seksyen 44 (b) Akta Cukai Pendapatan 1967 iaitu Sumbangan Wang Awam (SUWA).


loading...
malaysiaway.blogspot.com


Demikianlah Artikel Yuran PIBG bertentangan dengan Peraturan Pendidikan

Sekianlah artikel Yuran PIBG bertentangan dengan Peraturan Pendidikan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Yuran PIBG bertentangan dengan Peraturan Pendidikan dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2019/01/yuran-pibg-bertentangan-dengan.html

Subscribe to receive free email updates: