21,870 guru 'kurang cerdik' dipecat daripada perkhidmatan

21,870 guru 'kurang cerdik' dipecat daripada perkhidmatan - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul 21,870 guru 'kurang cerdik' dipecat daripada perkhidmatan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : 21,870 guru 'kurang cerdik' dipecat daripada perkhidmatan
link : 21,870 guru 'kurang cerdik' dipecat daripada perkhidmatan

Baca juga


21,870 guru 'kurang cerdik' dipecat daripada perkhidmatan

ABUJA 11 Okt. – Ribuan guru sekolah rendah di sebuah negeri di Nigeria akan dipecat selepas mereka gagal dalam peperiksaan yang disediakan untuk murid berusia enam tahun di negara ini.

Gabenor negeri Kaduna, Nasir El-Rufai berkata, sebanyak 21,870 atau dua pertiga daripada jumlah keseluruhan guru didapati gagal untuk mendapatkan markah 75 peratus atau lebih tinggi dalam ujian yang disasarkan kepada murid.

BBC memetik beliau sebagai berkata, sebanyak 25,000 orang guru baharu akan diambil bagi menggantikan mereka yang dipecat.

“Pengambilan guru pada masa lalu banyak dipolitikkan dan kami berharap dapat mengubah pendekatan itu dengan membawa masuk guru sekolah rendah yang muda dan berkelayakan bagi mengembalikan maruah pendidikan di negeri ini,” katanya dalam satu mesyuarat bersama wakil Bank Dunia di Kaduna.

Beliau berkata, pihaknya juga akan menyelesaikan masalah nisbah antara guru dan murid di seluruh negeri.

Katanya, sesetengah kawasan ketika ini mempunyai seorang guru untuk setiap sembilan murid manakala di kawasan lain, nisbahnya adalah satu berbanding 100.

malaysiaway.blogspot.com


Demikianlah Artikel 21,870 guru 'kurang cerdik' dipecat daripada perkhidmatan

Sekianlah artikel 21,870 guru 'kurang cerdik' dipecat daripada perkhidmatan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel 21,870 guru 'kurang cerdik' dipecat daripada perkhidmatan dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2017/10/21870-guru-kurang-cerdik-dipecat.html

Subscribe to receive free email updates: