Keindahan tarian serumpun

Keindahan tarian serumpun - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Keindahan tarian serumpun, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artist, Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia News, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Keindahan tarian serumpun
link : Keindahan tarian serumpun

Baca juga


Keindahan tarian serumpun

Gemalai tari yang diatur dalam setiap gerakan mempunyai kisah tersendiri. Dalam lenggok yang berseni, ada cerita mendalam cuba disampaikan.

Begitulah keindahan tarian tradisional ditampilkan dalam persembahan Koleksi Tari Serumpun yang berlangsung di Dewan Tunku Abdul Rahman, Pusat Pelancongan Malaysia (MaTiC), Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Sesuai dengan namanya, persembahan di bawah program Panggung Seni Tradisional 2017 anjuran Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) ini menampilkan tarian yang mempunyai persamaan antara satu sama lain meskipun berbeza latar negara.

Malaysia adalah salah satu negara di bawah lingkungan pengaruh kebudayaan dan linguistik serumpun di Kepulauan Melayu.

Ia turut merangkumi Indonesia, Brunei dan Thailand. Jadi, bukan pelik atau janggal sekiranya terdapat beberapa persamaan dalam amalan seni budaya dan bahasa bagi negara serumpun ini.

Persembahan Koleksi Tari Serumpun ini menampilkan kumpulan kreatif Gabungan Fakulti Muzik dan Seni Persembahan, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Fakulti Tari, Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) serta Persatuan Penggiat Zapin Negeri Johor (Pre-Zapin) yang diselaraskan oleh Nusantara Performing Arts Research Centre (NUSPARC).

Antara himpunan tari yang dipertontonkan adalah Asli Lenggang Patah 9, Zapin Brunei, Cinta Sayang, Dabus, Kuda Kepang, Jepin Suara Siam, Tari Tempurung dan Tari Nona Singapura.

Sambutan positif daripada peminat tempatan dan pelancong asing terhadap persembahan ini menjadi petanda kesenian tradisional berupaya menjadi produk pelancongan sekiranya diangkat pada tempat sewajarnya.

Selain menjadikan Kuala Lumpur sebagai hab budaya ia juga dapat memupuk pemuliharaan dan pengekalan seni warisan daripada pupus ditelan zaman.

The post Keindahan tarian serumpun appeared first on Berita Viral.

malaysiaway.blogspot.com


Demikianlah Artikel Keindahan tarian serumpun

Sekianlah artikel Keindahan tarian serumpun kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Keindahan tarian serumpun dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2017/11/keindahan-tarian-serumpun.html

Subscribe to receive free email updates: