DAP SUDAH TIDAK MAMPU LAGI PERTAHAN ISU TEROWONG

DAP SUDAH TIDAK MAMPU LAGI PERTAHAN ISU TEROWONG - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul DAP SUDAH TIDAK MAMPU LAGI PERTAHAN ISU TEROWONG, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : DAP SUDAH TIDAK MAMPU LAGI PERTAHAN ISU TEROWONG
link : DAP SUDAH TIDAK MAMPU LAGI PERTAHAN ISU TEROWONG

Baca juga


DAP SUDAH TIDAK MAMPU LAGI PERTAHAN ISU TEROWONG

Menurut DAP, Terowong Pulau Pinang itu tidak perlu dibina dengan segera kerana pembinaannya hanya dirancang akan bermula pada tahun 2023 dan mungkin selesai pada tahun 2027.

Ini membawa kita kepada soalan mengapa Kerajaan Pulau Pinang telah memutuskan untuk menganugerahkan projek Terowong Pulau Pinang tersebut pada tahun 2013 – 10 tahun sebelum pembinaan bermula?

Ia juga menimbulkan persoalan mengapa Kerajaan Pulau Pinang memperuntukkan jumlah tanah yang tetap pada nilai hari ini untuk membayar sesuatu yang masih mempunyai 10 atau 14 tahun lagi?

Tidakkah Kerajaan Pulau Pinang tahu bahawa nilai tanah perdana di Persiaran Gurney akan naik dengan pantas dan dalam 10 hingga 14 tahun akan datang, tanah ini mungkin bernilai sekurang-kurangnya dua kali ganda daripada harga sekarang?

Adakah anda akan terima jika Kerajaan BN menganugerahkan projek mega bernilai berbilion-bilion kepada syarikat yang 100% swasta yang hanya akan mula bekerja dalam masa 10 tahun lagi tetapi berjanji untuk membayar dalam bentuk sekeping tanah perdana yang nilainya naik dengan cepat pada harga hari ini?

Dan selain membenarkan syarikat swasta itu membuat keuntungan dari pembinaan, membayar dengan tanah yang akan bernilai lebih banyak pada masa itu, mereka masih membolehkan syarikat itu mengutip tol selama 30 tahun untuk membuat lebih banyak keuntungan walaupun syarikat itu telah membuat banyak keuntungan dari keuntungan pembinaan serta kenaikan nilai tanah itu.

Itulah yang dilakukan kerajaan negeri Pulau Pinang.

Tidak bolehkah Kerajaan Pulau Pinang hanya menganugerahkan bahagian 3 jalanraya projek itu sekarang dan bukannya turut menganugerahkan projek terowong itu sekarang apabila ia tidak akan dibina dalam masa terdekat ini?

Walau bagaimanapun, sekiranya Kerajaan Pulau Pinang hanya menganugerahkan 3 projek jalan raya itu secara berasingan tanpa bahagian terowong maka Kerajaan Pulau Pinang akan perlu menjelaskan mengapa mereka perlu membayar RM220 juta untuk laporan 20.3km jalan raya atau 11% daripada RM2 bilion kos pembinaan untuk 3 jalan raya itu.

Mereka perlu menjelaskan mengapa kos laporan sahaja untuk setiap kilometer jalan akan menelan kos RM11 juta.

Semua ini sukar bagi DAP untuk pertahankan.


Demikianlah Artikel DAP SUDAH TIDAK MAMPU LAGI PERTAHAN ISU TEROWONG

Sekianlah artikel DAP SUDAH TIDAK MAMPU LAGI PERTAHAN ISU TEROWONG kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel DAP SUDAH TIDAK MAMPU LAGI PERTAHAN ISU TEROWONG dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2018/02/dap-sudah-tidak-mampu-lagi-pertahan-isu.html

Subscribe to receive free email updates: