Kempen Memburuk-burukkan Memakan Diri Dan Kit Siang Panik

Kempen Memburuk-burukkan Memakan Diri Dan Kit Siang Panik - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Kempen Memburuk-burukkan Memakan Diri Dan Kit Siang Panik, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Kempen Memburuk-burukkan Memakan Diri Dan Kit Siang Panik
link : Kempen Memburuk-burukkan Memakan Diri Dan Kit Siang Panik

Baca juga


Kempen Memburuk-burukkan Memakan Diri Dan Kit Siang Panik

Menurut laporan berita The Malaysian Insight di bawah, Lim Kit Siang sedang panik dan sedaya upaya cuba untuk menghubungi pihak berkuasa Swiss untuk membincangkan apa yang perlu dilakukan dengan RM430 juta yang mereka rampas.

Kit Siang tidak mahu wang tersebut dikembalikan kepada 1MDB atau kepada Kerajaan Malaysia. Switzerland, sebaliknya, merancang untuk menyimpan wang itu untuk diri mereka sendiri. Kit Siang tidak berpuas hati dengan itu dan beliau mahu Switzerland untuk menyimpan wang itu sebagai ‘amanah’ dan digunakan untuk memanfaat 32 juta rakyat Malaysia.

Bagaimana itu akan dilakukan (dan sama ada perkara seperti itu pernah dilakukan sebelum ini) tidak jelas kerana Kit Siang tidak menjelaskan mekanik bagaimana untuk melakukan itu. Jika Switzerland menggunakan wang itu, katakan untuk membina sekolah Cina di Pulau Pinang, maka hanya segelintir rakyat Malaysia yang akan mendapat manfaat daripada wang itu.

Masalahnya ialah Switzerland merampas wang itu kerana aduan yang dibuat oleh Matthias Chang dan Khairuddin Abu Hassan dan bukan disebabkan oleh aduan yang dibuat oleh 1MDB atau oleh Kerajaan Malaysia. Jika 1MDB atau Kerajaan Malaysia mahukan wang itu, mereka perlu membuat aduan dengan Kerajaan Switzerland dan mengemukakan bukti bahawa mereka kehilangan wang itu atau wang itu dicuri daripada mereka.

Tetapi 1MDB dan/atau Kerajaan Malaysia tidak kehilangan wang itu. Wang tersebut tidak dicuri daripada 1MDB dan/atau Kerajaan Malaysia. Jadi, bagaimana boleh 1MDB dan/atau Kerajaan Malaysia menuntut wang itu kembali jika mereka tidak kehilangan wang itu atau wang itu tidak dicuri daripada mereka? Lebih penting lagi, bagaimana boleh 1MDB dan/atau Kerajaan Malaysia menunjukkan bukti atau menawarkan bukti bahawa mereka kehilangan wang itu atau wang itu dicuri daripada mereka jika bukti tidak wujud?

Jadi, ia kelihatan seperti kempen memburuk-burukkan oleh Pakatan Harapan telah memakan diri dan Kit Siang sedang panik. Jika Switzerland menyimpan wang itu, seperti apa yang mereka rancangkan, dan tidak menghantar wang itu kepada 1MDB atau Kerajaan Malaysia, seperti apa yang mereka rancangkan, maka ini hanya membuktikan bahawa wang itu mungkin telah dicuri dari suatu tempat, tetapi bukan dari 1MDB dan/atau Kerajaan Malaysia.

Pada dasarnya, Switzerland membantu membuktikan bahawa Perdana Menteri Najib Tun Razak tidak mencuri RM42 bilion wang 1MDB, seperti yang dikatakan Tun Dr Mahathir Mohamad. Dan Pakatan Harapan perlu menggunakan kisah ‘RM42 bilion wang 1MDB yang telah hilang begitu sahaja’ ini dalam kempen pilihan raya mereka.

Apa yang dilakukan Pakatan Harapan, atau Matthias Chang dan Khairuddin Abu Hassan hanyalah untuk membantu Switzerland menjadi lebih kaya dengan kira-kira setengah bilion Ringgit. Pada 1MDB atau Kerajaan Malaysia ia tidak begitu penting kerana itu bukan wang mereka. Oleh itu, sekiranya Kerajaan Switzerland menyimpan wang itu, seperti apa yang Kit Siang bimbang boleh berlaku, ia bukanlah satu kerugian kepada 1MDB atau kepada Kerajaan Malaysia.

Begitu juga dengan AS$60 juta yang Red Granite Pictures bersetuju untuk membayar kepada kerajaan Amerika Syarikat dan kapal layar mewah ‘Equanimity’ dengan bendera Cayman Islands bernilai AS$250 juta, yang telah dirampas oleh Kerajaan Indonesia. Wang dan aset bernilai RM1.2 bilion itu kini milik rakyat Amerika, kata MSNBC pada hari Jumaat, 9 Mac 2018. Ini bermakna RM1.2 bilion itu juga tidak akan dikembalikan kepada 1MDB dan/atau Kerajaan Malaysia.

Matthias Chang dan Khairuddin Abu Hassan juga pergi ke AS untuk membuat aduan dengan DoJ. Jadi, kerana ini, AS merampas pelbagai wang tunai dan aset. Pada 20 Julai 2016, DoJ AS mengumumkan bahawa sekitar AS$1 bilion atau kira-kira RM4 bilion sedang disasarkan. Pada 15 Jun 2017, DoJ AS menyemak semula angka itu kepada AS$540 juta atau RM2.1 bilion.

Apa-apa pun, sama ada RM4 bilion atau RM2 bilion bukanlah isunya yang sebenar. Isunya adalah semua wang dan aset yang dirampas akan dimiliki oleh rakyat Amerika, kata laporan berita pada hari Jumaat, dan bukan dimiliki oleh 1MDB atau Kerajaan Malaysia. Itulah sebabnya Kit Siang panik. Sekiranya Kerajaan AS dan Swiss merampas berbilion-bilion dari seluruh dunia dan menyimpan wang itu untuk diri mereka sendiri, maka apa faedahnya perkara itu?

Lebih penting lagi, bagaimanakah mereka boleh menggunakan ini sebagai isu dalam kempen pilihan raya umum PRU14? Sekiranya Kerajaan AS dan Switzerland menyimpan wang dan aset yang mereka rampas dan tidak mengembalikannya kepada 1MDB atau kepada Kerajaan Malaysia, itu bermakna wang itu tidak dicuri daripada 1MDB atau dari Kerajaan Malaysia.

**
(TMI, 11 Mac 2018) – DAP Lim Kit Siang telah meminta Ahli Parlimen Switzerland untuk menyokong usul di Parlimen untuk menghantar balik RM430 juta dalam dana berkaitan 1Malaysia Development Bhd yang dirampas dari bank-bank Switzerland.

“Saya telah menghantar e-mel kepada Ahli Parlimen Swiss, meminta mereka untuk menyokong usul,” katanya dalam satu kenyataan hari ini, sambil menambah matlamat utama adalah menyalurkan sebahagian daripada dana yang didakwa dicuri itu kepada dana amanah bebas, bukan kerajaan di Malaysia.

Beliau berkata dana itu adalah untuk “memberi manfaat kepada rakyat Malaysia yang terkesan oleh skandal 1MDB”.

Parlimen Switzerland dijangka akan membahaskan pada hari Selasa usul yang menggesa pemulangan dana yang berkaitan dengan rasuah, termasuk 104 juta franc Swiss (RM430 juta) yang didakwa dicuri daripada 1MDB.

Ahli Parlimen Switzerland, Sommaruga Carlo dari Parti Demokratik Sosial, akan membentangkan Usul 17.3547: Pemulangan dana rasuah yang dirampas kepada rakyat yang dirompak (Motion 17.3547: Repatriation of confiscated corruption funds to the robbed populations).

Lim berkata ia adalah “tidak sesuai” untuk mengembalikan wang itu kepada kerajaan Malaysia, kerana “ia terlibat secara langsung dalam skandal 1MDB”.

“Dana berkaitan 1MDB yang bernilai RM430 juta yang dirampas dari bank-bank Switzerland dan syarikat-syarikat kewangan sepatutnya dipegang dalam sebuah dana amanah untuk faedah rakyat Malaysia.”

Beliau berkata “ia juga akan menjadi tidak wajar secara moral bagi kerajaan Switzerland untuk menyimpan wang itu untuk kegunaannya sendiri, kerana ia akan menetapkan contoh antarabangsa yang buruk dalam era untuk mengisytiharkan dan memerangi rasuah sebagai jenayah antarabangsa”.

Usul Selasa di Parlimen Switzerland berbunyi: “Majlis Persekutuan (kabinet) diarahkan untuk menghantar pulang ke negara asalnya, sekurang-kurangnya sebahagian daripadanya, keuntungan yang diperolehi secara tidak sah di negara pihak ketiga oleh Pejabat Pendakwa Persekutuan dan Pihak Berkuasa Penyeliaan Pasaran Kewangan Swiss, selaras dengan prosedur llegally Acquired Assets Act (SR 196.1) di negara-negara yang berkenaan.”

Usul itu dicetuskan oleh rancangan untuk menyerap dana haram yang dikaitkan dengan jenayah kewangan, seperti dalam skandal 1MDB, yang diperoleh kembali oleh pihak berkuasa Swiss ke dalam Perbendaharaan Switzerland.

“(Tindakan Perbendaharaan Switzerland menyimpan wang itu) akan bertentangan dengan prinsip yang dinyatakan dalam Konvensyen Anti Rasuah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 2003, iaitu wang rasuah yang dicuri di bank dan institusi asing, seperti dana berkaitan 1MDB yang dicuri, harus dihantar pulang ke Malaysia untuk memberi manfaat kepada mangsa skandal 1MDB – 30 juta rakyat Malaysia,” kata Lim.

Pemulangan dana yang disembunyi di luar negara seperti itu, jauh dari negara asalnya, dan penggunaannya untuk memberi manfaat kepada rakyat yang terkesan oleh amalan rasuah sedemikian adalah satu prinsip yang telah diterima di peringkat antarabangsa sebagai hasil daripada konvensyen PBB yang ditandatangani oleh Malaysia di Mexico pada 9 Disember 2003, dan secara rasmi disahkan pada 24 September 2008.

Kemuncak konvensyen itu adalah kemasukan bab khusus mengenai pemulihan aset, yang disasarkan pada memulangkan aset kepada pemiliknya yang sah, termasuk negara-negara dari mana mereka telah diambil secara tidak sah.

Perkara 35 konvensyen PBB menjunjung tinggi prinsip bahawa “entiti atau orang yang telah terkesan akibat perbuatan rasuah, berhak untuk memulakan prosiding undang-undang terhadap mereka yang bertanggung jawab atas kerosakan itu untuk mendapatkan ganti rugi”.

Ahli Parlimen dalam majlis kebangsaan, dewan rakyat perhimpunan persekutuan Switzerland, dijangka mengundi sama ada untuk memulangkan dana itu atau tidak pada hari Khamis.

Tulisan asal oleh:
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today, 12 Mac 2018


Demikianlah Artikel Kempen Memburuk-burukkan Memakan Diri Dan Kit Siang Panik

Sekianlah artikel Kempen Memburuk-burukkan Memakan Diri Dan Kit Siang Panik kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Kempen Memburuk-burukkan Memakan Diri Dan Kit Siang Panik dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2018/03/kempen-memburuk-burukkan-memakan-diri.html

Subscribe to receive free email updates: