Universiti Islam Negeri UIN Sunan Kalija Yogjakarta, Indonesia Mahu Halang Pelajar Berpurdah

Universiti Islam Negeri UIN Sunan Kalija Yogjakarta, Indonesia Mahu Halang Pelajar Berpurdah - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Universiti Islam Negeri UIN Sunan Kalija Yogjakarta, Indonesia Mahu Halang Pelajar Berpurdah, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia News, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Terkini, Artikel Today, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Universiti Islam Negeri UIN Sunan Kalija Yogjakarta, Indonesia Mahu Halang Pelajar Berpurdah
link : Universiti Islam Negeri UIN Sunan Kalija Yogjakarta, Indonesia Mahu Halang Pelajar Berpurdah

Baca juga


Universiti Islam Negeri UIN Sunan Kalija Yogjakarta, Indonesia Mahu Halang Pelajar Berpurdah


PETALING JAYA: Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga di Yogyakarta, Indonesia melarang pelajarnya berpurdah bagi menghalang penyebaran ideologi radikal, lapor portal Detik.com.

Rektor UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Yudian Wahyudi dipetik sebagai berkata selain menghalang penyebaran fahaman pelampau, langkah itu memudahkan pentadbiran universiti termasuk semasa mengendalikan peperiksaan.

“Siapa yang boleh memberi jaminan calon yang betul menduduki peperiksaan, boleh jadi orang lain yang mendudukinya. Hari pertama memasuki universiti, setiap mahasiswa menyatakan kesanggupan mematuhi peraturan kampus,” katanya.

Tambahnya, pihak universiti kini dalam proses memujuk mahasiswa berpurdah menanggalkannya melalui unit kaunseling.

“Pelajar ini akan melalui sesi kaunseling. Sehingga 7 sesi tetapi mereka tetap dengan pendiriannya, kita minta mereka berhenti daripada kampus,” katanya lagi.

Berdasarkan data yang dikumpul, katanya, sejumlah 42 pelajar berpurdah di 8 fakulti di universiti tersebut.

Februari lalu dilaporkan UIN melakukan pengumpulan data terhadap pelajar yang berpurdah di universiti untuk menerapkan tata tertib, selain menghalang aliran tertentu menyusup masuk ke universiti.

Langkah itu bagaimanapun mendapat tentangan pelajar, yang tidak berpuas hati dengan larangan berpurdah dan ancaman mengeluarkan mereka dari kampus.

“Kalau ada pelajar berpurdah yang ditamatkan pengajian, ya saya tidak setuju. Kerana kita ada hak memakai purdah,” kata Umi Kalsum, seorang pelajar Fakulti Adab dan Ilmu Budaya UIN. #sumber



Demikianlah Artikel Universiti Islam Negeri UIN Sunan Kalija Yogjakarta, Indonesia Mahu Halang Pelajar Berpurdah

Sekianlah artikel Universiti Islam Negeri UIN Sunan Kalija Yogjakarta, Indonesia Mahu Halang Pelajar Berpurdah kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Universiti Islam Negeri UIN Sunan Kalija Yogjakarta, Indonesia Mahu Halang Pelajar Berpurdah dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2018/03/universiti-islam-negeri-uin-sunan.html

Subscribe to receive free email updates: