Mahathir Anggap Hina India Dengan Panggilan “Keling” Tidak Apa?

Mahathir Anggap Hina India Dengan Panggilan “Keling” Tidak Apa? - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Mahathir Anggap Hina India Dengan Panggilan “Keling” Tidak Apa?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Mahathir Anggap Hina India Dengan Panggilan “Keling” Tidak Apa?
link : Mahathir Anggap Hina India Dengan Panggilan “Keling” Tidak Apa?

Baca juga


Mahathir Anggap Hina India Dengan Panggilan “Keling” Tidak Apa?

MALAYSIA terdiri dari berbilang kaum. Oleh itu, adalah mustahak untuk kita menjaga sensitiviti diantara satu sama lain. Namun perkara ini tidak menjadi keutamaan kepada Tun Dr Mahathir Mohamad sejak beliau menyertai pakatan pembangkang diketuai DAP.

Mahathir dikritik kerana menggunakan julukan berunsur perkauman iaitu perkataan “keling” ketika mengkritik Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan dilaporkan berkata “Saya mahu gunakan perkataan ‘keling’. Orang ‘keling’ cakap podah”.

Ramai pihak menyuarakan rasa tidak puas hati dengan tindakan beliau tersebut namun Mahathir dengan sombong dan bongkak menegaskan yang orang yang tidak tahan dengan panggilan tidak enak perlu menjauhi politik.

Sekarang kita bercakap berkenaan perkataan yang ditujukan kepada rakyat Malaysia dari kaum India. Wajarkah beliau menggunakan alasan tersebut semata-mata mahu “menghalalkan” segala kesalahan beliau?

Hati kaum India makin terguris apabila Mahathir bertindak mempertahankan tindakan beliau kononnya “keling” merupakan perkataan yang digunakannya sejak kecil lagi.

“Itu bahasa kita dan di kalangan kita, kita gunakan perkataan keling sejak saya kecil lagi. Tak ada masalah, kawan-kawan keling saya tak pernah marah saya, pasal apa MIC nak marah?” soalnya.

Semua rakyat Malaysia tahu perkataan yang digunakan itu adalah satu penghinaan kepada kaum India, dan tindakan Mahathir itu membuktikan beliau memandang rendah kepada masyarakat India Malaysia selama ini.

Mahathir berkata, mereka yang menyertai politik akan terdedah kepada panggilan tidak enak. Kaum India dinasihatkan memberi pengajaran kepada Mahathir yang bersama pakatan pembangkang dengan menolak mereka di peti undi.

Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata padah jadinya.


Demikianlah Artikel Mahathir Anggap Hina India Dengan Panggilan “Keling” Tidak Apa?

Sekianlah artikel Mahathir Anggap Hina India Dengan Panggilan “Keling” Tidak Apa? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Mahathir Anggap Hina India Dengan Panggilan “Keling” Tidak Apa? dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2018/04/mahathir-anggap-hina-india-dengan.html

Subscribe to receive free email updates: