Lima inisiatif, sembilan intervensi ringan beban guru di sekolah

Lima inisiatif, sembilan intervensi ringan beban guru di sekolah - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Lima inisiatif, sembilan intervensi ringan beban guru di sekolah, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Lima inisiatif, sembilan intervensi ringan beban guru di sekolah
link : Lima inisiatif, sembilan intervensi ringan beban guru di sekolah

Baca juga


Lima inisiatif, sembilan intervensi ringan beban guru di sekolah


KUALA LUMPUR 14 Jan. - Sebanyak lima inisiatif merangkumi sembilan intervensi diperkenalkan Kementerian Pendidikan untuk meringankan bebanan tugas guru seluruh negara.

Kesemua inisiatif tersebut yang juga merupakan perancangan jangka pendek di bawah bahagian proses pengajaran yang menjadi tumpuan utama Kementerian Pendidikan tahun ini.
Pelaksanaan lima inisiatif itu diumumkan Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik sebagai berkata, inisiatif pertama iaitu memudahkan pengurusan fail dan dokumentasi akan mengandungi tiga intervensi melibatkan pengurusan Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT), fail panitia dan pelaporan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD).
Kata beliau, inisiatif kedua pula melibatkan pengurusan data dan sistem dalam talian akan menyaksikan dua intervensi akan dilaksanakan iaitu pengumpulan data diambil daripada sumber sedia ada kementerian dan penggunaan sepenuhnya sistem kehadiran murid secara dalam talian.

Jelas beliau, sesuai dengan pemansuhan peperiksaan Tahap Satu maka kementerian akan melaksanakan inisiatif ketiga bagi memberi ruang kepada sekolah untuk merangka sendiri pelaksanaan Literasi dan Numerasi (Linus) bersesuaian dengan keperluan murid.

“Selain itu, kementerian juga akan mula melaksanakan penyeragaman borang dan proses pemantau menerusi dua intervensi bagi memastikan guru tidak lagi terbeban untuk mengisi borang kebersihan, keselamatan dan penarafan kantin.

“Inisiatif terakhir yang kita akan lakukan iaitu penyelarasan penubuhan jawatankuasa di peringkat sekolah pula bagi memastikan jawatankuasa tidak berkaitan tugas mendidik akan dimansuhkan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Majlis Amanat Menteri Pendidikan Tahun 2019 di Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang dekat sini hari ini.

loading...
malaysiaway.blogspot.com


Demikianlah Artikel Lima inisiatif, sembilan intervensi ringan beban guru di sekolah

Sekianlah artikel Lima inisiatif, sembilan intervensi ringan beban guru di sekolah kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Lima inisiatif, sembilan intervensi ringan beban guru di sekolah dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2019/01/lima-inisiatif-sembilan-intervensi.html

Subscribe to receive free email updates: