Calon SPM dibenar ambil peperiksaan satu subjek - Timb. Menteri Pendidikan

Calon SPM dibenar ambil peperiksaan satu subjek - Timb. Menteri Pendidikan - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Calon SPM dibenar ambil peperiksaan satu subjek - Timb. Menteri Pendidikan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Calon SPM dibenar ambil peperiksaan satu subjek - Timb. Menteri Pendidikan
link : Calon SPM dibenar ambil peperiksaan satu subjek - Timb. Menteri Pendidikan

Baca juga


Calon SPM dibenar ambil peperiksaan satu subjek - Timb. Menteri Pendidikan

KUALA LUMPUR: Pelajar yang hanya mahu mengambil peperiksaan bagi mata pelajaran Bahasa Melayu dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), boleh berbuat demikian jika mendapat kelulusan pengarah Lembaga Peperiksaan.
Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching, berkata pelajar dalam kes khas sedemikian bagaimanapun tidak akan diberikan sijil SPM, sebaliknya hanya menerima penyata keputusan untuk mata pelajaran terbabit.

“Jika pelajar itu ambil mata pelajaran Bahasa Melayu, penyataan keputusan akan diberikan untuk mata pelajaran itu sahaja, tetapi kalau nak ambil satu mata pelajaran SPM, pelajar itu mesti dapat kelulusan pengarah Lembaga Peperikaan. Tanpa kelulusan itu, maka tak boleh.

“Hanya jika pelajar itu ambil enam mata pelajaran wajib dalam SPM dan mendapat kredit dalam Bahasa Melayu serta lulus Sejarah, baru akan dapat sijil SPM,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen, hari ini.
Enam subjek yang ditetapkan sebagai prasyarat utama calon SPM ialah Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Islam/Pendidikan Moral, Sejarah, Matematik dan Sains.

Terdahulu, Nie Ching pada sesi pertanyaan lisan di Dewan Rakyat, berkata calon SPM dibenarkan mengambil satu mata pelajaran berbanding enam mata pelajaran seperti ditetapkan dalam prasyarat utama jika mendapat kelulusan pengarah Lembaga Peperiksaan.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong (BN-Ayer Hitam) mengenai sama ada kerajaan ingin menjadikan SPM sebagai peperiksaan terbuka yang membenarkan calon mengambil hanya satu subjek.

Sumber: Berita Harian
malaysiaway.blogspot.com


Demikianlah Artikel Calon SPM dibenar ambil peperiksaan satu subjek - Timb. Menteri Pendidikan

Sekianlah artikel Calon SPM dibenar ambil peperiksaan satu subjek - Timb. Menteri Pendidikan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Calon SPM dibenar ambil peperiksaan satu subjek - Timb. Menteri Pendidikan dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2019/04/calon-spm-dibenar-ambil-peperiksaan.html

Subscribe to receive free email updates: