Apa Itu Skim Insurans Pekerjaan (Employment Insurance Scheme

Apa Itu Skim Insurans Pekerjaan (Employment Insurance Scheme - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Apa Itu Skim Insurans Pekerjaan (Employment Insurance Scheme, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Apa Itu Skim Insurans Pekerjaan (Employment Insurance Scheme
link : Apa Itu Skim Insurans Pekerjaan (Employment Insurance Scheme

Baca juga


Apa Itu Skim Insurans Pekerjaan (Employment Insurance Scheme

1. Apa Itu Skim Insurans Pekerjaan (Employment Insurance Scheme)?

Bertindak sebagai "jaringan keselamatan sosial" yang bertujuan membantu golongan pekerja yang kehilangan pekerjaan untuk mendapatkan bantuan kewangan dan mencari pekerjaan baru.

Konsep senang faham kalau syarikat bankrap dan pekerja dipaksa berhenti, pekerja tersebut akan mendapat bantuan kewangan pekerjaan sehingga mendapat kerja baru.

2. Tiga Manfaat Skim Insurans Pekerjaan

1. Menyediakan bantuan kewangan segera (7 hari selepas pengesahan hilang kerja)

2. Membantu mendapatkan pekerjaan baru melalui program penempatan semula pekerjaan.

3. Pekerja yang diberhentikan akan dibantu apabila mereka mencari pekerjaan baru dengan kaunseling dan latihan kerjaya.

4. Kadar Caruman Skim Insurans Pekerjaan (Employment Insurance Scheme)

Kadar caruman bagi Sistem Insuran Pekerjaan (SIP) adalah daripada 0.2% syer majikan dan 0.2% syer pekerja daripada gaji bulanan pekerja.

Semua pekerja yang berumur dari 18 tahun hingga 60 tahun perlu dicarumkan kecuali bagi pekerja yang berumur 57 tahun dan ke atas dan tiada caruman telah kena dibayar sebelum mencapai 57 tahun.

Semua majikan sektor swasta perlu membayar caruman bulanan (sebelum 15th) bagi setiap pekerja (Dikecualikan kepada penjawat awam, pekhidmat domestik dan yang bekerja sendiri)


Demikianlah Artikel Apa Itu Skim Insurans Pekerjaan (Employment Insurance Scheme

Sekianlah artikel Apa Itu Skim Insurans Pekerjaan (Employment Insurance Scheme kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Apa Itu Skim Insurans Pekerjaan (Employment Insurance Scheme dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2018/02/apa-itu-skim-insurans-pekerjaan.html

Subscribe to receive free email updates: