Zahid: Putrajaya Masih "Mengkaji" Cara Untuk Bawa Pulang Sirul Dari Australia

Zahid: Putrajaya Masih "Mengkaji" Cara Untuk Bawa Pulang Sirul Dari Australia - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Zahid: Putrajaya Masih "Mengkaji" Cara Untuk Bawa Pulang Sirul Dari Australia, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia News, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Terkini, Artikel Today, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Zahid: Putrajaya Masih "Mengkaji" Cara Untuk Bawa Pulang Sirul Dari Australia
link : Zahid: Putrajaya Masih "Mengkaji" Cara Untuk Bawa Pulang Sirul Dari Australia

Baca juga


Zahid: Putrajaya Masih "Mengkaji" Cara Untuk Bawa Pulang Sirul Dari Australia


KUALA LUMPUR: Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata kerajaan masih mengkaji kaedah terbaik untuk membawa pulang Sirul Azhar Umar, disabitkan kesalahan membunuh, dari Australia.

Beliau berkata, isu itu perlu ditangani dengan berhati-hati kerana melibatkan undang-undang dan dasar negara lain, dan Putrajaya belum berpeluang membincangkan perkara itu dengan kerajaan Australia.

“Menurut perjanjian ekstradisi, dokumen permohonan perlu menyatakan kesalahan dan hukuman yang akan dilaksanakan mengikut undang-undang yang berkuatkuasa sekiranya penjenayah buruan tersebut bersalah.”

Zahid menjawab Ramkarpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) yang bertanya sama ada kerajaan berhasrat untuk mengekstradisi bekas komando polis itu selepas kementerian pada Mac 2015 berkata akan memulakan rundingan dengan kerajaan Australia.

Dalam kes Sirul, Mahkamah Persekutuan mendapati dia dan seorang lagi bekas inspektor polis, Azilah Hadri, bersalah atas tuduhan membunuh warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu pada 2006 dan mereka dijatuhi hukuman mati.

Sirul melarikan diri ke Australia sebelum Mahkamah Persekutuan membuat keputusan. Undang-undang negara itu melarang pihak berkuasa memulangkan seseorang ke negara lain untuk berdepan hukuman mati.

Altantuya, 28, seorang penterjemah dan ibu kepada 2 anak dibunuh pada Oktober 2006.

Beliau dikatakan ditembak 2 kali di kepala, sebelum dibalut dengan bahan letupan gred tentera dan diletupkan di hutan di pinggir Kuala Lumpur. Motif pembunuhan masih belum diketahui. #sumber


Demikianlah Artikel Zahid: Putrajaya Masih "Mengkaji" Cara Untuk Bawa Pulang Sirul Dari Australia

Sekianlah artikel Zahid: Putrajaya Masih "Mengkaji" Cara Untuk Bawa Pulang Sirul Dari Australia kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Zahid: Putrajaya Masih "Mengkaji" Cara Untuk Bawa Pulang Sirul Dari Australia dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2018/03/zahid-putrajaya-masih-mengkaji-cara.html

Subscribe to receive free email updates: