Maritim Malaysia Rampas Bot Dan Sotong 500 kg Bernilai RM1 Juta Di Pekan

Maritim Malaysia Rampas Bot Dan Sotong 500 kg Bernilai RM1 Juta Di Pekan - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Maritim Malaysia Rampas Bot Dan Sotong 500 kg Bernilai RM1 Juta Di Pekan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia News, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Terkini, Artikel Today, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Maritim Malaysia Rampas Bot Dan Sotong 500 kg Bernilai RM1 Juta Di Pekan
link : Maritim Malaysia Rampas Bot Dan Sotong 500 kg Bernilai RM1 Juta Di Pekan

Baca juga


Maritim Malaysia Rampas Bot Dan Sotong 500 kg Bernilai RM1 Juta Di Pekan


PEKAN: Agensi Pe­nguatkuasaan Maritim Malaysia (Maratim Malaysia) merampas kira-kira 500 kilogram sotong beku dan sebuah bot kargo asing bernilai lebih RM1 juta dalam satu operasi di perairan negeri ini iaitu kira-kira 53 kilometer dari Kuala Pahang di sini semalam.

Pengarah Maritim Wilayah Timur, Laksamana Pertama Ma­ritim Datuk Zulkarnain Mo­hd. Omar berkata, seramai 11 awak-awak dan seorang tekong warga Vietnam berusia 19 hingga 52 tahun turut ditahan selepas anggota agensi berkenaan memintas bot mereka ketika cuba meloloskan diri pada pukul 9.30 malam.

“Hasil pemeriksaan ke atas bot kargo berkenaan mene­mukan kira-kira 500 kilogram sotong yang sudah beku,” kata­nya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Menurut Zulkarnain, sotong berkenaan dipercayai dibeli daripada bot-bot tempatan yang menggunakan kru nelayan warga asing dan urus niaga dijalankan di tengah laut.

Ujarnya, bot kargo yang didaftarkan di Mongolia itu juga didapati gagal memaklumkan ketibaan, tidak mempunyai permit kargo dan disyaki melakukan aktiviti menyimpan serta memproses sotong.

“Kita percaya sotong yang dibeli daripada bot tempatan itu diproses terus di dalam bot sebelum dibekukan dan dibawa pulang ke negara mereka untuk dijual kepada peraih dengan harga yang lebih mahal,” katanya.

Tambah Zulkarnain, bot ber­kenaan dipercayai masih baru berada di laut berikutan jumlah sotong yang sedikit kerana ia mampu membawa lebih dua tan metrik sotong dalam satu-satu masa.

“Bot ini akan berada di laut lebih dua minggu untuk membeli sotong daripada bot tempatan. Mereka ini akan bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain untuk membeli sotong.

“Bot dan hasil laut itu dianggarkan bernilai lebih RM1 juta. Bot kargo dan kru kita tahan untuk siasatan lanjut mengikut Akta Perikanan 1985 dan Akta Perkapalan Saudagar 1952,” katanya. #sumber


Demikianlah Artikel Maritim Malaysia Rampas Bot Dan Sotong 500 kg Bernilai RM1 Juta Di Pekan

Sekianlah artikel Maritim Malaysia Rampas Bot Dan Sotong 500 kg Bernilai RM1 Juta Di Pekan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Maritim Malaysia Rampas Bot Dan Sotong 500 kg Bernilai RM1 Juta Di Pekan dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2018/04/maritim-malaysia-rampas-bot-dan-sotong.html

Subscribe to receive free email updates: