Tangguh setahun, NUTP setuju tapi dengan syarat

Tangguh setahun, NUTP setuju tapi dengan syarat - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Tangguh setahun, NUTP setuju tapi dengan syarat, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Tangguh setahun, NUTP setuju tapi dengan syarat
link : Tangguh setahun, NUTP setuju tapi dengan syarat

Baca juga


Tangguh setahun, NUTP setuju tapi dengan syarat

KESATUAN Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) bersetuju dengan cadangan Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik, memberi kelonggaran setahun terhadap pelaksanaan pemakaian kasut hitam.

Presiden NUTP, Kamarozaman Abd Razak berkata, cadangan menukar kasut putih kepada kasut hitam memang baik tetapi ia bergantung kepada kemampuan ibu bapa terutama mereka yang berpendapatan rendah dan mempunyai anak yang ramai bersekolah.

"Satu bersetuju adanya tempoh peralihan menukar warna kasut agar tidak menimbulkan kesulitan kepada ibu bapa dan mereka boleh membelinya secara beransur-ansur. Bagaimanapun, kementerian perlu menyediakan garis panduan pemakaian kasut hitam pada tahun ini agar ibu bapa boleh bersedia untuk kemasukan sesi persekolahan pada tahun 2019.
"Kepada sekolah yang sudah menetapkan pelajarnya berkasut hitam seperti sekolah berasrama penuh dan pengawas sekolah, tiada masalah dan mereka boleh teruskan saja," katanya ketika dihubungi tadi.

Menurut Kamarozaman lagi, bukan semua rakyat hidup senang dan harga kasut pun bukannya murah iaitu berharga lebih RM30 sepasang. Maka dengan pelaksanaan kasut hitam ke sekolah, NUTP mahu Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) turut memainkan peranan mengawal harga kasut.

"Ini kerana apabila ada dasar baharu, pihak pengeluar akan ambil kesempatan menaikkan harga. Jangan serahkan kepada pihak swasta kerana mereka ini akan menganiaya rakyat yang kurang berkemampuan dan ada ramai anak.

"Berkasut hitam ke sekolah memang bagus kerana ia tidak mudah nampak kotor terutama pada hari hujan dan becak tetapi apabila membabitkan kos, kerajaan perlu melakukan sesuatu seperti pemberian kupon atau rebet kepada golongan miskin," katanya.

Kamarozaman berkata, NUTP juga mahu KPDNKK memantau harga barang-barang keperluan sekolah yang lain kerana harganya mahal.

"Kesatuan juga mahu pakaian sekolah diseragamkan dan untuk membezakan pelajar itu pengawas, mereka boleh memakai tali leher atau tudung berbeza warna dengan pelajar lain.

"Saya juga dapati pakaian seragam untuk aktiviti ko-kurikulum agak mahal dan ibu bapa tiada pilihan. Mereka terpaksa membelinya untuk anak-anak.

"Apabila Kementerian Pendidikan mahu melaksanakan dasar baharu, agensi-agensi berkaitan mesti turut sama membantu meringankan beban rakyat," katanya.

Perlaksanaan pakai kasut hitam itu sepatutnya bermula tahun depan tetapi diberi tempoh setahun sebagai langkah tidak membebankan ibu bapa selain menyesuaikan pelbagai pihak terhadap peraturan baharu itu.

Maszlee yang juga Ahli Parlimen Simpang Renggam berkata demikian selepas perasmian Pejabat Ahli Parlimen Simpang Renggam, hari ini.

loading...
malaysiaway.blogspot.com


Demikianlah Artikel Tangguh setahun, NUTP setuju tapi dengan syarat

Sekianlah artikel Tangguh setahun, NUTP setuju tapi dengan syarat kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Tangguh setahun, NUTP setuju tapi dengan syarat dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2018/07/tangguh-setahun-nutp-setuju-tapi-dengan.html

Subscribe to receive free email updates: