Kenapa ambil guru pencen untuk pembantu guru dan bukan graduan?

Kenapa ambil guru pencen untuk pembantu guru dan bukan graduan? - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Kenapa ambil guru pencen untuk pembantu guru dan bukan graduan?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Kenapa ambil guru pencen untuk pembantu guru dan bukan graduan?
link : Kenapa ambil guru pencen untuk pembantu guru dan bukan graduan?

Baca juga


Kenapa ambil guru pencen untuk pembantu guru dan bukan graduan?

PETALING JAYA: Kementerian sepatutnya melantik graduan jurusan pendidikan menjadi pembantu guru-guru di sekolah dan bukannya memberikan peluang itu kepada guru-guru pencen, kata Gerakan Graduan Pendidikan Universiti Awam (GGPUA).

Wakilnya, Mohd Azrinsyah Abd Aziz berkata langkah itu akan membantu menangani masalah lambakan graduan pendidikan dan meningkatkan kemahiran mereka sementara menunggu penempatan.
“Menteri pendidikan tidak memberi peluang tersebut graduan guru yang banyak menganggur,” katanya dalam kenyataan hari ini.

“Memang diakui, guru pencen mempunyai pengalaman dalam pengajaran, tetapi bukankah tugas pembantu guru membantu kerja perkeranian? Adakah jawatan ini sesuai diberikan kepada guru pencen?”

Beliau menambah memberikan jawatan itu kepada guru-guru pencen menutup peluang graduan, selai tidak mengurangkan masalah lepasan universiti yang tidak mendapat tepat.

“Pembantu guru dikatakan sebagai gred yang rendah, tetapi ia dapat memberi peluang kepada graduan guru untuk menyumbang tenaga dan menggalas tugas mendidik anak bangsa,” katanya.

Kelmarin di Dewan Rakyat, bekas menteri pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid bertanyakan kepada kerajaan apakah jawatan pembantu guru akan diwujudkan bagi meringankan tugas guru-guru bagi urusan luar waktu pengajaran dan pembelajaran.

Menteri Pendidikan Maszlee Malik berkata kementerian akan mengambil sukarelawan dan guru-guru pencen untuk jawatan itu.

Sementara itu, GGPUA menyambut baik cadangan mewujudkan taska di agensi-agensi kerajaan kerana ia akan memberi peluang kepada 500 graduan pendidikan awal kanak-kanak yang masih tidak mendapat tempat.

Sumber : Free Malaysia Today

loading...
malaysiaway.blogspot.com


Demikianlah Artikel Kenapa ambil guru pencen untuk pembantu guru dan bukan graduan?

Sekianlah artikel Kenapa ambil guru pencen untuk pembantu guru dan bukan graduan? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Kenapa ambil guru pencen untuk pembantu guru dan bukan graduan? dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2018/08/kenapa-ambil-guru-pencen-untuk-pembantu.html

Subscribe to receive free email updates: