Dua tonggak dikaji sebelum iktiraf UEC - Menteri Pendidikan

Dua tonggak dikaji sebelum iktiraf UEC - Menteri Pendidikan - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Dua tonggak dikaji sebelum iktiraf UEC - Menteri Pendidikan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Dua tonggak dikaji sebelum iktiraf UEC - Menteri Pendidikan
link : Dua tonggak dikaji sebelum iktiraf UEC - Menteri Pendidikan

Baca juga


Dua tonggak dikaji sebelum iktiraf UEC - Menteri Pendidikan

Imej via FB Dr Maszlee Malik
KUALA LUMPUR: Memartabatkan Bahasa Melayu dan pengukuhan perpaduan serta keharmonian antara kaum adalah dua tonggak diberi keutamaan dalam menjalankan kajian berhubung pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik, berkata dua aspek itu penting bagi memastikan pengiktirafan UEC tidak dipolitikkan dan keputusan kerajaan dibuat berdasarkan pertimbangan rasional.
“Kajian holistik berhubung isu UEC mempunyai dua komponen iaitu kajian dalaman oleh kementerian dan proses pengumpulan maklumat serta input daripada pelbagai sumber menerusi pasukan khas yang terbabit dengan EUC.

“Pasukan khas ini diketuai anak kepada (tokoh akademik) Prof Dr Khoo Kay Kim, Dr Eddin Khoo, dan dibantu Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Mohamad Raimi Abdul Rahim serta Timbalan Presiden Dong Zhong, Tan Yew Sing.

“Mereka akan mengumpulkan maklumat, pandangan dan proses libat urus dengan pihak yang pro serta kritikal terhadap UEC,” katanya di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan Datuk Seri Mahdzir Khalid (BN-UMNO Padang Terap) yang mahu kerajaan menyatakan perkembangan terkini kajian holistik berkaitan pengiktirafan UEC.

Maszlee berkata, kajian itu penting kerana pengumpulan fakta perlu dibuat secara rasional dan tidak prejudis.

“Sebarang keputusan untuk mengiktiraf UEC bukan saja dibuat berdasarkan kajian menyeluruh, malah didahului dengan perbincangan sihat di ruang awam menerusi fakta dikumpulkan secara objektif, rasional, bebas dan lengkap.

“Ini penting supaya tiada pihak tidak bertanggungjawab boleh mengambil kesempatan mempolitikkan isu pendidikan dan masa depan anak bangsa dengan maklumat tidak tepat dan rekaan,” katanya.

Sumber: Berita Harian
loading...
malaysiaway.blogspot.com


Demikianlah Artikel Dua tonggak dikaji sebelum iktiraf UEC - Menteri Pendidikan

Sekianlah artikel Dua tonggak dikaji sebelum iktiraf UEC - Menteri Pendidikan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Dua tonggak dikaji sebelum iktiraf UEC - Menteri Pendidikan dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2018/10/dua-tonggak-dikaji-sebelum-iktiraf-uec.html

Subscribe to receive free email updates: