Tiada golongan elit monopoli MRSM tahun depan - Rina

Tiada golongan elit monopoli MRSM tahun depan - Rina - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Tiada golongan elit monopoli MRSM tahun depan - Rina, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Tiada golongan elit monopoli MRSM tahun depan - Rina
link : Tiada golongan elit monopoli MRSM tahun depan - Rina

Baca juga


Tiada golongan elit monopoli MRSM tahun depan - Rina

KUALA LUMPUR 10 Nov. - Bermula tahun hadapan, Kementerian Pembangunan Luar Bandar akan memastikan hanya pelajar dalam kalangan pendapatan isi rumah B40 dan ke bawah diberi keutamaan untuk memasuki Maktab Rendah Sains Mara (MRSM).

Menterinya, Datuk Seri Rina Harun berkata, ini kerana pihaknya tidak mahu MRSM dimonopoli oleh golongan elit.
Di bawah kerajaan terdahulu, katanya, hanya pelajar dari golongan elit menguasai MRSM sehingga mengganggu peluang untuk golongan pelajar B40.

“MRSM ini difokuskan terutamanya untuk masyarakat luar bandar dan miskin. Kementerian sedang mengkaji semula dan melihat komposisi golongan elit dan B40 di dalam institusi itu.

“Bermula pengambilan tahun hadapan, kita akan melihat pencapaian peperiksaan dan juga pendapatan sebenar ibu bapa atau penjaga mereka. Sebenarnya, untuk masa sekarang hanya 40 peratus adalah pelajar B40 dan ke bawah. Sasaran kita adalah lebih 60 peratus pelajar B40 memasuki MRSM,” katanya kepada pemberita ketika ditemui pada Majlis Sambutan Deepavali Peringkat Parlimen Titiwangsa di sini hari ini.

Majlis yang bermula pukul 5 petang itu dihadiri lebih 1,000 penduduk berbilang kaum. -UTUSAN ONLINE
loading...
malaysiaway.blogspot.com


Demikianlah Artikel Tiada golongan elit monopoli MRSM tahun depan - Rina

Sekianlah artikel Tiada golongan elit monopoli MRSM tahun depan - Rina kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Tiada golongan elit monopoli MRSM tahun depan - Rina dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2018/11/tiada-golongan-elit-monopoli-mrsm-tahun.html

Subscribe to receive free email updates: