Benarkah ada pesara menerima pencen penuh seratus peratus gajinya?

Benarkah ada pesara menerima pencen penuh seratus peratus gajinya? - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Benarkah ada pesara menerima pencen penuh seratus peratus gajinya?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Benarkah ada pesara menerima pencen penuh seratus peratus gajinya?
link : Benarkah ada pesara menerima pencen penuh seratus peratus gajinya?

Baca juga


Benarkah ada pesara menerima pencen penuh seratus peratus gajinya?

Pekara ini memang menjadi bualan. Bukan sahaja warga yang nak pencen. Yang perkhidmatan baru menapak tahun kelima pun dah sembang bab bayaran pencen ni!

Melalui laman FB Bahagian Pasca Perkhidmatan (PENCEN), persoalan telah dijawab oleh adminnya. Walaupun bernada sinis, tetapi ianya boleh menjadi rujukan kepada mitos yang berlegar-legar selama ini.
Admin tersebut menulis:

Pencen: Fakta Atau Auta:

Soalan:

Admin, betulkah ada pesara yang menerima pencen penuh iaitu kadar pencennya sama dengan gaji akhir sebelum dia pencen.

Dengar cerita pegawai-pegawai JUSA, TURUS, Ketua-Ketua Jabatan dan Ketua Perkhidmatan dapat pencen penuh ni termasuklah juga Perdana Menteri, Menteri-Menteri Kabinet dan ahli-ahli dewan rakyat, betul kah?

Jawapan:

Ini adalah kenyataan AUTA dan TIDAK BENAR sama sekali kerana tiada seorang pun layak menerima pencen penuh yang dikatakan terima pencen dengan kadar 100% sama banyak dengan gaji akhirnya.

Ini adalah MITOS dan FITNAH sama sekali. Setiap penerima pencen hanya layak menerima maksimum 60% daripada gaji akhirnya.

Boleh rujuk Akta 227 & Akta 237 dan Akta-Akta berkaitan pencen.

Harap selidik dahulu fakta yang sebenar sebelum sebarkan fitnah atau mitos. Takut-takut nanti bukan LIKE yang dapat tapi DOSA pun dapat.

Terima kasih


ADMIN OHSEM

malaysiaway.blogspot.com


Demikianlah Artikel Benarkah ada pesara menerima pencen penuh seratus peratus gajinya?

Sekianlah artikel Benarkah ada pesara menerima pencen penuh seratus peratus gajinya? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Benarkah ada pesara menerima pencen penuh seratus peratus gajinya? dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2019/04/benarkah-ada-pesara-menerima-pencen.html

Subscribe to receive free email updates: