Mansuh amalan peperiksaan tepati budaya kasih sayang, kegembiraan

Mansuh amalan peperiksaan tepati budaya kasih sayang, kegembiraan - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Mansuh amalan peperiksaan tepati budaya kasih sayang, kegembiraan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Mansuh amalan peperiksaan tepati budaya kasih sayang, kegembiraan
link : Mansuh amalan peperiksaan tepati budaya kasih sayang, kegembiraan

Baca juga


Mansuh amalan peperiksaan tepati budaya kasih sayang, kegembiraan

Mulai tahun 2019, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah memansuhkan amalan Peperiksaan Pertengahan dan Akhir Tahun Murid Tahap I di Sekolah Rendah termasuk Murid Berkeperluan Khas (MBK) di Sekolah Pendidikan Khas (SPK), Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) dan Program Pendidikan Inklusif (PPI) di KPM.

Pemansuhan ini dilaksanakan selaras dengan usaha reformasi pendidikan dan konsep pembelajaran yang berorientasikan perkembangan murid.

Pentaksiran terhadap Murid Tahap I juga akan dilaksanakan secara lebih objektif melalui suasana pengajaran dan pembelajaran yang menyeronokkan berpaksikan kepada usaha pembangunan karakter dan potensi murid secara berterusan.

Melalui usaha ini, kita mampu menghasilkan murid yang memiliki keupayaan dan pemikiran holistik di samping membina jati diri dan nilai-nilai positif sejak dari awal lagi. Ibu bapa juga mampu melihat perkembangan anak-anak secara lebih menyeluruh dan tidak tertumpu kepada soal akademik semata-mata.

Guru-guru juga mendapat peluang yang baik untuk mengenali diri murid dengan lebih dekat melalui penerapan nilai-nilai murni yang dipentingkan dalam pentaksiran baharu ini. Ia juga memberikan lebih ruang buat guru untuk menyemai nilai-nilai berkenaan dalam diri murid.

Secara umumnya pemansuhan ini amat bertepatan dengan budaya pendidikan berteraskan kasih sayang, kegembiraan dan hormat-menghormati yang sedang ditampilkan oleh KPM. Ia membolehkan kita meletakkan nilai sebagai punca kepada pengetahuan dan memastikan anak-anak kita terdidik sebagai generasi yang berbudi dan berilmu tinggi.

Sumber: FB Dr Maszlee Malik
malaysiaway.blogspot.com


Demikianlah Artikel Mansuh amalan peperiksaan tepati budaya kasih sayang, kegembiraan

Sekianlah artikel Mansuh amalan peperiksaan tepati budaya kasih sayang, kegembiraan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Mansuh amalan peperiksaan tepati budaya kasih sayang, kegembiraan dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2019/04/mansuh-amalan-peperiksaan-tepati-budaya.html

Subscribe to receive free email updates: