KPM cadang tambah Kaunselor bantu guru stress - Maszlee

KPM cadang tambah Kaunselor bantu guru stress - Maszlee - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul KPM cadang tambah Kaunselor bantu guru stress - Maszlee, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : KPM cadang tambah Kaunselor bantu guru stress - Maszlee
link : KPM cadang tambah Kaunselor bantu guru stress - Maszlee

Baca juga


KPM cadang tambah Kaunselor bantu guru stress - Maszlee

Imej via Berita Harian
KUALA LUMPUR 28 Ogos - Kementerian Pendidikan akan mengemukakan cadangan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk menambah bilangan kaunselor bagi membantu guru yang menghadapi stres dan masalah kemurungan.

Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik berkata, pihaknya mengakui bilangan kaunselor yang ditempatkan di pejabat pendidikan daerah belum mencukupi setakat ini dan perlu dipertingkatkan lagi untuk membantu menangani isu kesihatan mental dalam kalangan guru.
“Pada tahun lalu, kementerian telah menjalankan kajian berkaitan stres dalam kalangan guru yang melibatkan 48,258 responden. Hasil kajian menunjukkan sebanyak 4.4 peratus guru mengalami stres tahap sederhana tinggi.

“Hasil kajian ini juga menunjukkan stres dalam kalangan golongan itu disebabkan pelbagai faktor antaranya isu keluarga, kewangan, pentadbiran, bebanan tugas, tidak mendapat penghargaan, kekurangan kemahiran dalam menjalankan tugas dan tidak dilatih untuk menangani stres,” katanya dalam sesi soal jawab sidang Dewan Negara, hari ini.

Beliau menjawab soalan Senator Datuk Zahari Sarip yang meminta Kementerian Pendidikan menyatakan statistik kajian dan langkah menangani masalah stres dan kemurungan yang dihadapi oleh guru.

Sebelum ini, Utusan Malaysia melaporkan golongan guru paling ramai dikesan mengalami gejala stres berbanding kerjaya lain di negara ini yang punca utamanya adalah beban kerja yang terlampau banyak. – UTUSAN ONLINE

loading...
malaysiaway.blogspot.com


Demikianlah Artikel KPM cadang tambah Kaunselor bantu guru stress - Maszlee

Sekianlah artikel KPM cadang tambah Kaunselor bantu guru stress - Maszlee kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel KPM cadang tambah Kaunselor bantu guru stress - Maszlee dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2018/08/kpm-cadang-tambah-kaunselor-bantu-guru.html

Subscribe to receive free email updates: