Lebih 2,000 guru stress dan kemurungan

Lebih 2,000 guru stress dan kemurungan - Hallo sahabat Malaysiaway, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Lebih 2,000 guru stress dan kemurungan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Lebih 2,000 guru stress dan kemurungan
link : Lebih 2,000 guru stress dan kemurungan

Baca juga


Lebih 2,000 guru stress dan kemurungan

Imej via Google Image
KUALA LUMPUR – Kementerian Pendidikan akan mengemukakan cadangan kepada Jabatan Per­khidmatan Awam untuk menambah bilangan kaunselor bagi membantu menangani isu kesihatan mental dalam kalangan guru.

Menterinya, Dr. Maszlee Malik berkata, bilangan kaunselor yang ditempatkan di Pejabat Pendidikan Daerah belum mencukupi bagi membantu guru-guru yang menghadapi stres dan masalah kemurungan.
Menurutnya, hasil kajian yang dijalankan Bahagian Psikologi dan Kaunseling Kementerian Pendidikan mendapati sebanyak 4.4 peratus daripada 48,258 responden atau lebih 2,000 guru mengalami stres pada tahap sederhana tinggi.

“Hasil kajian me­nunjukkan stres yang dialami dalam kalangan guru disebabkan beberapa faktor seperti isu keluarga, kewangan, pentadbiran, bebanan tugas dan kekurangan kemahiran dalam menjalankan tugas serta tidak dilatih menangani stres,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan lisan daripada Senator Datuk Zahari Sarip yang ingin tahu mengenai masalah stres dan kemuru­ngan dalam kalangan guru serta langkah penyelesaiannya pada sidang Dewan Negara di sini semalam.

Sumber: Kosmo Online

loading...
malaysiaway.blogspot.com


Demikianlah Artikel Lebih 2,000 guru stress dan kemurungan

Sekianlah artikel Lebih 2,000 guru stress dan kemurungan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Lebih 2,000 guru stress dan kemurungan dengan alamat link https://malaysiaway.blogspot.com/2018/08/lebih-2000-guru-stress-dan-kemurungan.html

Subscribe to receive free email updates: